REVIEW: am testat bicicleta electrica Cross Element 27,5 inchi, model 2017

1 Reply

Biciclete Coltul ECO Stiri TEST DRIVE

Încă din start vreau să demontez mitul cu bicicletele electrice, despre care unii (chiar și dintre apropiații mei) încă mai cred că funcționează ca o motocicletă sau un scuter, doar că au formă de bicicletă și motorizarea este electrică. Total fals! De fapt denumirea corectă este bicicletă cu asistență electrică și motorul electric cu care aceasta este prevăzută are rolul doar de a te ajuta, de a-ți diminua efortul în momentul în care este cu adevărat nevoie. Însă pentru acest lucru este nevoie să pedalezi! Și în cazul unei ascensiuni, așa cum am testat-o noi, este important să nu te oprești. Da, simți ajutorul și am urcat relativ lejer în comparație cu un ciclist mult mai experimentat (mersi Victor, pentru tot suportul!), care a venit cu o bicicletă clasică, fără ajutor electric, însă efortul depus a fost totuși considerabil, pentru cineva care nu s-a învrednicit să iasă la biciclit anul acesta încă. Iar în cazul unei ascensiuni, așa cum am făcut noi (am urcat din Brașov până sus în Postăvaru, la cabană), trebuie să pedalezi în continuu. Și nu, nu se încarcă bateria în timp ce pedalezi cu motorul oprit! Am răspuns astfel și la a doua întrebare pe care am tot primit-o în legătură cu acest “test-drive”.

Acum că am lămurit acest aspect, trebuie să le mulțumesc și celor de la ProBike, cei care mi-au oferit spre testare modelul electric Cross Element 2017 (o să folosesc de acum încolo denumirea mai scurtă). Și înainte să mă dezlănțui cu opinia mea personală despre această experiență și, implicit, despre produs în sine, cred că este mai corect să trecem rapid în revistă detaliile tehnice ale bicicletei noastre.

Cross Element 2017 este o bicicletă de munte (cred că se vede deja din fotografii) și are un cadru din aluminiu și un motor electric furnizat de Shimano, capabil să dezvolte 250 W și care este conectat la un acumulator cu o putere de 500 Wh. Bicicleta este echipată cu furcă Rock Shox, modelul Recon, iar transmisia 1×11 vine de la Shimano, gama XT. De altfel, vă propun o listă detaliată cu toate specificațiile tehnice ale acestei biciclete.

Diametru roată: 27.5+ inchi

Tip bicicletă: mountain bike electrică

SUSPENSIE

  • Furcă: Rock Shox Recon FS RCNS RL 2927 +B SA T:100
  • Cuvete furcă: VP-J305AM (15mm) – 1 1/8 – 1.5

SISTEMUL DE FRÂNARE

  • Sistem franare:Disc hydraulic
  • Frâne: Shimano M396
  • Manete frâna: Shimano M396

SCHIMBATOARE

  • Schimbator spate: Shimano Deore XT M8000 GS
  • Manete schimbator: Shimano SLX M7000

TRANSMISIE

  • Braț pedalier: Shimano E8000CX 170mm
  • Pedale: VP-565
  • Pinioane: Shimano SLX M7000 (11 pinioane)
  • Lant: Shimano HG601

ROȚI

  • Roți: Rodi Ready 35 mm interior 32H
  • Cauciucuri: Schwabe Rocket Ron 27.5″ x 2.95 74-584
  • Butuci: Față – Shimano M618 15 mm, spate – Shimano M618 12 mm

COMPONENTE

  • Pipa: Kalloy AS-007N * B.B. 31.8 * Ext 100 Rise 7
  • Ghidon: Kalloy HB-RB12 B.B 31.8 W 680 Rise 15 Bend 5
  • Șa: Selle Royal 2058HRN
  • Tub sa:Kalloy SP-368 31,6x350mm
  • Cheie de șa: Promax MX112C Negru

COMPONENTE ELECTRICE

  • Cyclo Computer: Shimano SC-E8000 W/Band A X2 diametru clemă 31.8mm
  • Switch asistență: Shimano SW-E8000, W/O electric, montare pe partea stanga
  • Cablu electric 1: Shimano EW-SD50-I, conectează cyclocomputerul și motorul, montaj în interiorul cadrului, lungime 1400 mm
  • Cablu electric 2: Shimano EW-SD50, montaj exterior, 400 mm
  • Motor: Shimano DU-E8000 (SM-DUE80)
  • Protecție motor: Shimano SM-DUE80-A
  • Senzor viteză: Shimano SM-DUE10, cablu de 540 mm
  • Ghidaj lanț: Shimano SM-CDE80
  • Baterie: Shimano BT-E8010 for steps, 500 Wh
  • Suport baterie: Shimano BM-E8010, lungime cablu baterie 300 mm
  • Incarcator: Shimano EC-E6000.

Sunt convins că am acoperit cam toate detaliile tehnice. Dacă doriți însă mai multe informații, sunt convins că băieții de la ProBike vă ajută cu mare drag.

În ceea ce privește prețul de vânzare, Cross Element 27,5 inchi, model 2017 costă 11.900 lei pe site-ul ProBike. Pare un preț mare, însă în ziua de astăzi pasionații de ciclism cheltuie sume asemănătoare pentru acest hobby. Așa că prefer să nu discutăm foarte mult acest aspect, este la latitudinea fiecăruia să decidă dacă este mult sau nu.

Eu o să mă rezum la experiența personală pe care a reprezentat-o această drumeție cu Cross Element 2017 și care a fost una EXTRAORDINARĂ! Bicicleta pare să găsească o limită ideală între efortul depus de ciclist și suportul oferit de motorizarea electrică. Sau cel puțin asta este senzația. Te ajută, ba chiar îți oferă o senzație de invincibilitate, dar te si întrebuințează. Așa cum am spus, am urcat din Brașov până sus în Masivul Postăvaru, la cabană, iar senzația era că mai puteam face odată acest drum. Cu singura condiție să țină acumulatorul. 🙂

Există mai multe trepte de intensitate cu care motorul electric te asistă: OFF (da, poți merge si cu el oprit), ECO (gândit pentru a economisi cât mai mult acumulatorul), TRAIL (pentru ascensiuni) și BOOST (al cărui nume spune tot). Și senzația este verificată: în momentul în care schimbi de pe TRAIL pe BOOST, chiar și în ascensiune, simți cum pleacă bicicleta de sub tine. Iar dacă ritmul de pedalare este mult prea intens, acest lucru se întâmplă la propriu, așa că trebuie să te ajuți serios cu poziția corpului. Nu am reușit să plec de pe loc în modul BOOST, într-o pantă destul de serioasă și pe un drum cu pietriș, pentru că bicicleta pornea prea rapid. Așa că recomandarea mea este să schimbați pe o treaptă inferioară până vă găsiți ritmul și de-abia apoi să treceți pe BOOST, dacă este nevoie. Nu l-am folosit pe ascensiunea Brașov – Postăvaru, decât pentru partea de testare, pentru a mă juca cu el. Însă atunci când aveam bucăți pe care chiar urcam, TRAIL este suficient. Este bine să știi că mai ai resurse, însă ideea este să faci și efort totuși. În plus, aveam și temerea asta legată de autonomie (autonomia declarată este de 60 de kilometri, fără să se specifice foarte clar în ce condiții), însă am ajuns sus cu 2 liniunțe de baterie rămase din cinci, într-o tură 15 kilometri (toți în urcare), în care am hingherit destul de mult bicicleta.

La nivel de experiență, totul a fost excelent. Fără rateuri la schimbul de viteze, atât partea mecanică, între pinioane, cât și partea electrică, fără incidente de ordin tehnic.

Am totuși vreo două reproșuri să îi fac. Primul este legat de șaua cu care este prevăzută bicicleta și care mie mi s-a părut cam incomodă. Poate este doar o apreciere subiectivă, o părere personală, așa că nu vreau să insist. Al doilea este legat de limitarea vitezei maxime la care motorul electric te asistă, la 25 km/h. Am înțeles că este cauzată de ceva prevederi legale legate de Uniunea Europeană, dar nu bag mâna în foc. Oricum, această limitare este destul de incomodă dacă rulezi cu ajutorul motorului electric și depășești pragul de 25 km/h. Simți că brusc ceva îți frânează bicicleta în momentul în care se oprețte asistența electrică, de aceea am preferat ca pe plat, acolo unde știam că pot depăși această viteză, să merg fără ajutorul motorului electric.

Oarecum în legătură cu această problemă este și ultimul reproș pe care îl am la adresa Cross Element 2017. Dat fiind că bicicleta are o transmisie incompletă față de una normală, ești oarecum privat de posibilitatea de a rula cu viteze foarte mari pe plat. Doar din pinioanele de pe spate nu poți creea un raport eficient pentru a pedala corect la viteze mari. Și nu prea poți ține pasul cu o bicicletă normală.

Dar am trecut rapid peste aceste inconveniente, pentru că scopul lui Cross Element 2017 este ascensiunea, una în condiții destul de dificile de drum, care însă atrage de cele mai multe ori și niște peisaje uluitoare. Poate și de aceea mi s-a părut atât de impresionantă tura până în Postăvaru, pentru că nu mai fusesem de mult pe aceste drumuri și uitasem cât de frumos este Brașovul și împrejurimile sale.

Pe post de concluzie, m-a impresionat plăcut Cross Element 2017, este genul de jucărie pe care ți-o dorești, mai ales dacă nu există constrângeri financiare. Este un produs solid, care îți oferă senzația că poți parcurge trasee pe care până acum nu aveai curaj să le abordezi și asta este un mare câștig. Iar experiența avută cu această bicicletă electrică a fost una extrem de plăcută. Cred că o pot compara cu primul meu contact cu un vehicul electric, test drive-ul cu BMW i3. Ba chiar cu unele plusuri, date de locația în care s-a desfășurat testarea.

DISCLAIMER:

  • Fotografiile au fost realizate aproape de finalul ascensiunii, așa că bicicleta era destul de murdară (am avut parte de vreme ploioasă).
  • Nu sunt un expert în biciclete, așa că rog să îmi fie scuzată omiterea involuntară a unor detalii tehnice importante pentru o bicicletă.
  • Am abordat pe EVmagazine.ro și știri despre biciclete electrice, deși focusul principal este pe autoturisme electrice, așa că se justifică și acest review.

1 comment

  1. Pingback: Evolio intra pe piata de bicicletele electrice cu doua modele X-bike – EVmagazine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *